Vis relatert innhold

Fra helikopter til tog

nyelokførere

Det er stort behov for nye lokførere. Møt helikopterflygeren Thomas og spesialsykepleieren Charlotte som nylig begynte som lokførere i NSB.

Thomas Hagen (41) kom fra stilling som helikopterflyger i Forsvaret til lokfører i NSB.

– Dette går jo mye på det samme, nemlig å framføre materiell så sikkert som mulig i henhold til regelverk fra A til B. Togene går bare på skinner og ikke i lufta, sier Thomas Hagen.

Han vokste opp ved jernbanen, og har alltid reist med toget. Derfor var det naturlig å tenke tog da han fant ut at han måtte gjøre noe nytt i livet.

– Interessen for tog har stadig vokst, så jeg var på utkikk etter ledige plasser ved Jernbaneskolen. Jeg ser på NSB som et stort, solid selskap og en trygg arbeidsplass. Å være lokfører i NSB gir både en interessant arbeidshverdag og mange utfordringer, sier Hagen.

Midt i blinken

Charlotte Næraa (46) kommer fra jobb som spesialsykepleier innen anestesi. Men hun startet utdanningen som flyingeniør.

– Jeg har alltid hatt stor interesse for tekniske fag, så du kan si at ringen nå er sluttet, med jobb som lokfører i NSB, sier Næraa.

– Lokføreryrket har fascinert meg lenge, så nå bestemte meg for bare å ta sats og gjøre det. Det har jeg ikke angret på, dette er midt i blinken, sier hun.

Arbeidshverdagen til en lokomotivfører

  (Artikkelen fortsetter under videoen)

Kampanje ga resultater

NSB tar i bruk stadig flere tog. Da trengs det også flere lokførere. NSB gjennomførte nylig en kampanje for å få flere til å oppdage hvor spennende lokføreryrket er. Det ga resultater.

Norsk Jernbaneskole hadde hele 317 søknader til opptaket 1. mai.

– Dette er vi svært fornøyde med! Ved første gjennomgang ser vi at over 180 er kvalifiserte til opptak. Det er en stor prosentandel, sier studieinspektør Ane Haugen Jordal ved Norsk Jernbaneskole.

Krav til lokførere

Det stilles en del krav til de som ønsker å bli lokomotivførere.

Du skal være fylt 20 år, og du må ha bestått norsk videregående opplæring enten med fagbrev innen elektrofag, teknikk og industriell produksjon, anleggsteknikk eller generell studiekompetanse med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk. I tillegg må du oppfylle helsekrav og bestå den yrkespsykologiske testen.

Utdanningen tar mellom 15 og 18 måneder. Nyansatte i NSB får deretter grundig oppfølging.

– Vi bruker seks-sju måneder på å gi nyansatte påfyll, både i interne bestemmelser i NSB, men også kompetanse for å kjøre de enkelte strekningene vi trafikkerer i NSB, sier lokførerleder Torgrim Fossnes i NSB Øst HR.

Vil du vite mer?

Jobbe i NSB-konsernet?

NSB-konsernet er et nordisk transportkonsern der persontransport med tog og buss samt godstrafikk på jernbane, eiendomsvirksomhet og togvedlikehold utgjør hovedvirksomheten.

Konsernet har vel 13 500 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.

 Les mer om karriere i NSB-konsernet på www.nsbkonsernet.no/karriere

 

Publisert: 30.05.2014, 12.51