Vis relatert innhold

Steinar Bjerke, logistikksjef i NSB

Steinar BjerkeSteinar Bjerke, logistikksjef i NSB

Steinar Bjerke er fersk i NSB. Men han er ingen fersking innen sitt fagområde: Han har jobbet med logistikk gjennom et langt yrkesliv, og er utdannet toller og økonom i tillegg til utdannelse innen logistikk.

Med bakgrunn i Audio Media, et selskap innen lydbransjen, kom han til NSB da det ble bestemt at NSB persontog skulle stå for innkjøp og eierskap av delene til togene sine selv. Denne jobben hadde Mantena før.

Han har ansvaret for kontakten med Mantena, og synes han har funnet en fin tone for hvordan oppgavene skal løses, der nær kontakt mellom partene har vært nødvendig for å få jobben gjort.

– Når man spiller litt ball med hverandre, viser det seg at det er enklere å finne de riktige løsningene og komme i mål, sier Steinar.

Han trives veldig godt i et variert miljø, og skryter av mottakelsen han har fått i en veldig åpen organisasjon.

– Samarbeidet med Mantena er viktig og jeg føler at vi har en meget god dialog. Vi ser nå at delene til type 72 ligger lagret på Grorud, mens vedlikeholdet blir gjort på Sundland i Drammen. Det er plass i lageret i Drammen til delene, og hvis disse blir flyttet, blir de lettere tilgjengelig for verkstedet i Drammen, samtidig som det frigjøres plass på Grorud, sier Bjerke.

Nå starter jobben med å kunne være enda mer eksakt for hva som skal være på lager til en hver tid, og hvilke leverandører som skal brukes for de enkelte komponenter.

– Det skal aldri stoppe tog på grunn av delemangel, og vi skal ha minst mulig på lager for å binde minst mulig kapital. Men vi må planlegge godt slik at vi ikke får problemer når vi trenger vitale deler som tar 8-12 måneder å skaffe, sier Bjerke.

Published: 08.06.2015, 11:21