Vis relatert innhold

Årsrapport 2016

I 2016 oppnådde NSB-konsernet ett av sine aller beste resultater noensinne.

 


Åpne videoen i et nytt vindu

– Dette er spesielt tilfredsstillende i et år preget av store omstillinger, og viser at vi evner å levere gode kundeopplevelser samtidig som vi endrer oss, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Gode resultater for tog og buss

NSB-konsernet har et driftsresultat i 2016 på 1740 millioner kroner. En betydelig del av resultatet er skapt i de virksomhetene som i år skilles ut fra NSB som følge av jernbanereformen. Dette gjelder virksomhetene ROM Eiendom, togvedlikeholdsselskapet Mantena, Materiellselskapet som nå eier persontogmateriellet, og salgs- og billettselskapet Entur.

I persontogvirksomheten var driftsresultatet på 636 millioner kroner. Dette resultatet er belastet med 542 millioner kroner i omstillingskostnader, slik at den underliggende driften er sterkere enn resultatet tilsier.  

Nettbuss leverer et driftsresultatet på 306 millioner kroner. Det er det beste resultatet noensinne, og kommer etter flere år med betydelig forbedringsarbeid.

Flere og mer fornøyde kunder

Antall togreiser i Norge og Sverige var i 2016 på nivå med 2015, med 72,3 millioner reiser. Veksten i antall togreiser i Norge har de siste fem årene vært på hele 29 prosent. Fornøyde kunder er nøkkelen til den betydelige veksten.

– Det er motiverende å se at kundetilfredsheten blant NSBs kunder har steget jevnt de siste årene og at stadig flere velger å ta toget. Også omdømmet vårt er styrket. I 2016 ble NSB tildelt Ipsos omdømmepris som en anerkjennelse for en jevn forbedring gjennom flere år, sier Isaksen.

Det gode Nettbuss-resultatet henger også sammen med fornøyde kunder.

– Nettbuss-kundene er fornøyde. Svenske Nettbuss Bus4You hadde i 2016 de mest fornøyde reisende innen transportsektoren for sjette år på rad. Punktlighet og kvalitet er viktig for alle som tar bussen, og det jobber vi kontinuerlig for å forbedre. Men også sjåførens serviceinnstilling, kjørestil og gode humør påvirker passasjerene, sier Isaksen.

Tøff konkurranse i godstransportmarkedet

Driftsresultatet i CargoNet endte på minus to millioner kroner, hovedsakelig på grunn av en tøffere konkurransesituasjon i godstransportmarkedet og negative resultater tilknyttet høstens lokførerstreik.

Gods på bane er det miljøvennlige valget, og myndighetene ønsker å flytte gods fra vei til jernbane.

– Det er viktig at godstog gis rammebetingelser som får bedriftene til å sende varene sine med jernbane fremfor på vei. Det må i alle fall ikke innføres avgifter som hindrer denne utviklingen. Vi vil arbeide for vekst i gods på bane, og CargoNet ekspanderer i Sverige med blant annet en ny direkterute til Skåne, sier Isaksen.  

Et nytt NSB tar form

– I dag er det siste gang vi presenterer årsresultatet for det gamle NSB-konsernet, og første gang vi presenterer resultatet for det nye. Selv om omstilling er krevende for et konsern og tøft for mange av medarbeiderne som står midt oppe i det, motiveres vi av konkurranse og ambisjonene i jernbanereformen. Vi skal jobbe smartere og skape enda bedre kundeopplevelser, sier Isaksen, og legger til:

– Fremover vil vi være opptatt av å utvikle NSB-konsernet som et transportkonsern med flere solide bein å stå på. Det nye NSB-konsernet skal utvikles med forretningsområdene persontog, buss, godstog og reiseliv.

Se også NSB-konsernets årsrapport på nett

Last ned dokumenter